واحد پول گرجستان

واحد پول گرجستان

GEL  مخفف کلمه  GEORGIAN LARI  می باشد .

سوال اکثر مسافران واحد پول گرجستان چیست ؟

ارزش آن نسبت به پول ایران چگونه است ؟

لاری (گرجی: ლარი؛ ایزو ۴۲۱۷: GEL) واحد پول کشور گرجستان است که هر یک لاری به ۱۰۰ تتری تقسیم می‌شود. واژهٔ لاری برگرفته از گرجی باستان است که معنای «دارایی» و «ذخیره‌کردن» می‌دهد، در حالی که تتری اصطلاح پولی گرجستان باستان است به معنای «سفید» که در پادشاهی کولخیس در سدهٔ ششم پیش از میلاد استفاده می‌شد.
لاری به شکل اسکناسهای ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰ لاری و گاهی ۲۰۰, ۵۰۰ لاری ترویج دارد . تتری هم به شکل سکه های ۱، ۲، ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰ تتری می باشد .
از ایران با خود دلار بیاورید و نه لاری، و دلار خود را در صرافی هایی که پورسانت نمیگیرند به لاری تبدیل کنید، از تعویض دلار خود در خیابانهای لسلیدزه و شاردنی ، اجتناب کنید.

غالبا در سطح شهرهای گرجستان تعداد زیادی صرافی دیده میشوند که این امکان را برای گردشگران فراهم می کند تا هر نوع پولی را به لاری(واحد پول گرجستان) یا تتری تبدیل کنند . معمولا این تبادلات از دلار آمریکا به لاری  اتفاق میافتد چرا که نوسانات منطقی تری نسبت به هم دارند اخیرا هر ۱۰۰ دلار آمریکا معادل ۲۳۰تا ۲۷۰ لاری با اندکی نوسان بوده . برای تبدیل به بانک هم میتوان مراجعه کرد البته کمی کارمزد بانکها بیشتر از صرافی هستند . فقط نکته ای که باید در رابطه با آن دقت نمود این است که برخی از صرافی ها تابلو قرمزی به درب شان نصب کردند که نوشته گرجی و انگلیسی آن به معنی دریافت پورسانت بیشتراست .توصیه میشود در مبالغ زیاد در این صرافی ها تبدیل صورت نگیرد چراکه ضررش زیاد است .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *